Den 20 april hade frisksportkansliet också en digital informationsträff där vi delade med oss av lite sammanfattningar kring bokens och föreläsningens innehåll. Här delar vi med oss av tre viktiga tips från bokens och föreläsningens innehåll:
Motivation i olika sammanhang
När vi ser på motivation kan vi skilja på två olika sorters motivation: yttre och inre motivation.
Yttre motivation – vid professionellt arbete:
- Drivkraften är framför allt lön, befordran, bonus etc.
- Hierarkisk ordning, chef som styr över anställda. Chefen jobbar med att motivera med yttre motivation.
- Finns också inre motivation: Känna att man gör något meningsfullt, att utvecklas osv.
- I grunden: ”hade jag inte fått lön hade jag inte gjort det!”
Inre motivation – vid ideellt arbete:
- Känsla av att göra något viktigt, gemenskap, utveckling, att få syssla med sitt intresse, att stötta något bra.
- Demokratisk styrning där alla kan tycka till – kräver ”ledarskap” istället för ”chefskap”
- Kan också finnas vissa “belöningar” – gratis resor, arvoden eller presenter för uppskattning.
- I grunden: ”jag gör det på min fritid, oavsett lön eller ej!”
Det är viktigt att förstå grunden i vad som motiverar människor att arbeta ideellt. Till skillnad från i ett arbete, där en chef kan locka de anställda att exempelvis arbeta övertid med en saftig övertidsersättning, ställer det ideella sammanhanget andra krav på ledarskapet. Här är det individens egen drivkraft som behöver få tillfredsställelse om vi vill påverka motivationen. En ledare som vill skapa engagemang i en förening måste jobba med den inre motivationen hos medlemmarna.
Nyckelpunkter för främjande (eller hämmande) av motivation
Vad kan då vara bra punkter att fokusera på när det handlar om inre motivation? I boken Motivera Ideella lyfts fyra nyckelpunkter: Livspusslet, sakfrågorna, gruppdynamiken och beslutsprocesserna.
Livspusslet – Att få ihop livet tillsammans med det ideella engagemanget.
- Främjar motivationen: Att få ihop det ideella arbetet som en del i sin tillvaro
- Hämmar motivationen: Att känna stress över att inte hinna med allt man tagit på sig
- Ledarskapets uppgift: Att anpassa arbetet så att personer kan engagera sig med olika förutsättningar
Sakfrågorna – Att jobba med det man brinner för och inte fastna i bara tråkiga måsten eller någon annans hjärtefråga.
- Främjar motivationen: Att få jobba med frågor som man är personligt engagerad i och göra det man har kompetens för
- Hämmar motivationen: Att hjärtefrågor nedprioriteras och att inte jobba för det man brinner för
- Ledarskapets uppgift: Att utgå från personens intresse och ge möjlighet att jobba med det
Gruppdynamiken – Att jobba med en grupp där man känner gemenskap och arbetet fungerar.
- Främjar motivationen: Att vara en del av en grupp där man trivs och har en tydlig roll och tydligt ansvar
- Hämmar motivationen: Att känna sig otrygg, eller exkluderad eller när ansvaret inte är tydligt fördelat
- Ledarskapets uppgift: Att inkludera, skapa samhörighet och ge tydliga riktlinjer och ansvarsfördelning
Beslutsprocesserna – Att vara delaktig och känna att man har inflytande över sitt uppdrag och sin organisation.
- Främjar motivationen: Att känna inflytande och delaktighet i beslutsprocesserna
- Hämmar motivationen: Att bli kontrollerad och få känslan av att inte kunna påverka situationen
- Ledarskapets uppgift: Att organisera besluts-processer så att personer känner att de kan påverka sitt arbete och organisationen med stor frihet
En ledare som lyckas främja de här fyra punkterna i sin förening har goda chanser att öka engagemanget och motivationen hos de ideella!
Steg av engagemang – tänk små hopp!
Många känner igen situationen: några som är mycket engagerade för föreningen och jobbar hårt sitter med känslan “varför är det bara vi som gör allt?” Och det är så klart lätt att fastna i det. Men om vi ser engagemanget som en cirkel, där det finns olika steg av engagemang får vi en annan bild.
I mitten finns de som sitter i styrelsen och arbetar mycket och centralt för verksamheten.
I nästa steg finns de som jobbar regelbundet med vissa uppdrag: exempelvis varje söndag på tipsrundan, varje onsdag kväll som innebandyledare eller varje år på sommarlägerverksamheten.
I nästa steg har vi de som hjälper till lite grann här och där. Krattar löv på städdagen. Kokar kaffet till julavslutningen. Ställer upp att skjutsa till tävling eller handla till fikat.
Längst ut har vi de som är aktiva som deltagare i verksamheten, men inte har något särskilt ideellt uppdrag. Den här gruppen är bra att se som möjliga engagerade – bara ännu inte tillfrågade.
De små stegen
I cirkeln kan det vara fördelaktigt att satsa på att rekrytera till att hoppa ett steg längre in i cirkeln i taget. Snarare än att tillfråga någon deltagare att direkt bli ledamot i styrelsen kan det vara bra att först fråga om de kan koka kaffe eller kratta löv. Därefter ett regelbundet uppdrag, och så vidare.
Lika viktigt är det att se till att det går att ta små steg utåt i cirkeln. Funkar inte det regelbundna uppdraget i livet just nu? Då går det såklart bra att hoppa ett steg utåt i cirkeln.
Tankar för diskussion
Några riktigt bra tankar från diskussioner vi haft under tillfällena:
- Autonomi och självständighet kontra ledarskap – det är viktigt att den ideelle känner att den får styra arbetet själv. Men det kan också vara viktigt med stöttning och ledning och se till att få en helhet i föreningens arbete. Här är en svår balansgång för ledarskapet. Hur stöttar vi och styr åt samma håll samtidigt som de ideella kan jobba självständigt?
- När en person blir tillfrågad om ett ideellt uppdrag kanske det vanligaste orsaken från personer som tackar nej anger är “jag har inte tid just nu”. Men är det alltid livspusslet som är problemet? Är det mest den vi behöver jobba med, eller kan det också vara den enklaste orsaken att ange?
Vill du veta mer? Vi tipsar om boken Motivera Ideella (Aron Schoug).
Hör gärna av dig till Josefin på kansliet om du vill veta mer – kanske om ni är intresserade av en föreläsning eller workshop i din klubb/distrikt? josefin@frisksport.se